celikci
New member
Türk şiirinin sevilen ismi, Garip Akım şiir anlayışının kıymetli temsilcilerinden olan Oktay Rifat Horozcu, 33 yıl evvel bugün hayata veda ett. Her şairin, müellifin vefatı zordur okurlar için. Bizim için de bu his geçerlidir her vakit.
Oktay Rifat’ı rahmetle anıyoruz…
Şairin hayatına ve edebi tarafına dair notlar…
Oktay Rifat, 10 Haziran 1914’te, Türk Lisan Kurumu’nun birinci lideri, Şair Samih Rifat’ın oğlu olarak dünyaya geldi. Ankara Hukuk Fakültesi eğitiminin akabinde Paris’te Siyasal Bilgiler Fakültesi’nde başlatan eğitimi, II. Dünya Savaşı niçiniyle yarım kaldı.
Oktay Rifat öldü
Türk Edebiyatı’nda, Garip Akımı şairleri içinde anılarak ve bayağı insanların gündelik hayatlarını yansıttığı şiirleri ile tanındı… 18 Nisan 1988’de hayata veda etti…
8 yıl boyunca şiir yazan Oktay Rifat, Orhan Veli Kanık ve Melih Cevdet Anday ile Garip Akımı’nı başlattı. Fakat şiirlerinde daima bir değişim ortasında oldu. Bu akımın 1960’larda tesirini yitirmesi ile “Sanat toplum içindir” anlayışıyla yazdığı şiirlerinde daha soyut bir anlatıma büründü ve “Sanat, sanat içindir” anlayışını benimsedi.
Soyut şiirleri, “Perçemli Sokak” ismini verdiği yapıtı ile 1955’te, II. Yeni Akıma, yani imgeci şiire yönelmesiyle başladı. Rifat, şiir hayatı boyunca Garip Akımı anlayışından toplumculuğa, toplumculuktan kişiselliğe ve gerçeküstücülüğe, daha sonra da bir daha toplumculuğa yöneldi…
“İleri şiir anlayışı”
Rifat, Garip Akımı’nın etkisindeydi; fakat bir yandan da bunun haricinde görüşleri de değerlendiriyordu. Toplumu yükselten, ileri götüren sanat olarak tanımladığı “ileri şiir” anlayışını da benimsedi.
bu biçimde çeşitli tesirlerle sanatından yola çıkarak hayatı anlamak, yaşamak istiyordu. Tarafını çevirdiği her bakış açısında şiirini memnun bir gözden duyurdu. Adeta bir çağdaş ressam gibi sanatını işliyor, bir kesimden bütüne geçişin hoşluğunu sözleriyle yansıtıyordu.
Şiirlerindeki kent ömrü
Rifat, birinci şiirlerinde kent beşerinin hayatına değindi. Halk şiiri geleneğini geliştirme gayretiyle ilerleyen yolunda şiirlerinde mecaz kullanıma sıkça yer veren Rifat, bunun yanında günlük konuşmalardan, tabirlerden de sıkça faydalanıyordu.
Tiyatro oyunları yazdı
Lakin çabucak sonrasındaki periyotlarda şiirlerinde toplumsal konularda yergiye, yöresel ağızlara, hatta şiveye yer verdi. Şiirlerinin yanında “Bay Lear, Danaburnu, Bir Bayan Penceresinden” ismini verdiği romanlar, “Oyun İçinde Oyun, Atlar ve Filler, Yağmur Meşakkati, Çil Horoz, Zabit Fatma’nın Kuzusu” ismini verdiği tiyatro oyunları da yazdı ve çeviriler yaptı…
Bağlantı için:
[email protected]
Oktay Rifat’ı rahmetle anıyoruz…
Şairin hayatına ve edebi tarafına dair notlar…
Oktay Rifat, 10 Haziran 1914’te, Türk Lisan Kurumu’nun birinci lideri, Şair Samih Rifat’ın oğlu olarak dünyaya geldi. Ankara Hukuk Fakültesi eğitiminin akabinde Paris’te Siyasal Bilgiler Fakültesi’nde başlatan eğitimi, II. Dünya Savaşı niçiniyle yarım kaldı.
Oktay Rifat öldü
Türk Edebiyatı’nda, Garip Akımı şairleri içinde anılarak ve bayağı insanların gündelik hayatlarını yansıttığı şiirleri ile tanındı… 18 Nisan 1988’de hayata veda etti…
8 yıl boyunca şiir yazan Oktay Rifat, Orhan Veli Kanık ve Melih Cevdet Anday ile Garip Akımı’nı başlattı. Fakat şiirlerinde daima bir değişim ortasında oldu. Bu akımın 1960’larda tesirini yitirmesi ile “Sanat toplum içindir” anlayışıyla yazdığı şiirlerinde daha soyut bir anlatıma büründü ve “Sanat, sanat içindir” anlayışını benimsedi.
Soyut şiirleri, “Perçemli Sokak” ismini verdiği yapıtı ile 1955’te, II. Yeni Akıma, yani imgeci şiire yönelmesiyle başladı. Rifat, şiir hayatı boyunca Garip Akımı anlayışından toplumculuğa, toplumculuktan kişiselliğe ve gerçeküstücülüğe, daha sonra da bir daha toplumculuğa yöneldi…
“İleri şiir anlayışı”
Rifat, Garip Akımı’nın etkisindeydi; fakat bir yandan da bunun haricinde görüşleri de değerlendiriyordu. Toplumu yükselten, ileri götüren sanat olarak tanımladığı “ileri şiir” anlayışını da benimsedi.
bu biçimde çeşitli tesirlerle sanatından yola çıkarak hayatı anlamak, yaşamak istiyordu. Tarafını çevirdiği her bakış açısında şiirini memnun bir gözden duyurdu. Adeta bir çağdaş ressam gibi sanatını işliyor, bir kesimden bütüne geçişin hoşluğunu sözleriyle yansıtıyordu.
Şiirlerindeki kent ömrü
Rifat, birinci şiirlerinde kent beşerinin hayatına değindi. Halk şiiri geleneğini geliştirme gayretiyle ilerleyen yolunda şiirlerinde mecaz kullanıma sıkça yer veren Rifat, bunun yanında günlük konuşmalardan, tabirlerden de sıkça faydalanıyordu.
Tiyatro oyunları yazdı
Lakin çabucak sonrasındaki periyotlarda şiirlerinde toplumsal konularda yergiye, yöresel ağızlara, hatta şiveye yer verdi. Şiirlerinin yanında “Bay Lear, Danaburnu, Bir Bayan Penceresinden” ismini verdiği romanlar, “Oyun İçinde Oyun, Atlar ve Filler, Yağmur Meşakkati, Çil Horoz, Zabit Fatma’nın Kuzusu” ismini verdiği tiyatro oyunları da yazdı ve çeviriler yaptı…
Bağlantı için:
[email protected]