Balina vefatlarını önlemek için yeni prosedür: Whale Safe

Bilgin

Global Mod
Global Mod
Birfazlaca tüketici eseri üzere akıllı telefonlar da Amerika Birleşik Devletleri’ne (ABD) dev konteyner gemileriyle geliyor; bu gemiler iklim ve okyanus sıhhati açısından değerli bir rol oynayan jenerasyonu tükenmekte olan balinaların esas katilleri oluyor. “Whale Safe” isimli bir yüksek teknoloji teşebbüsü, San Francisco kıyılarındaki dev deniz memelilerini tespit ediyor ve gemi kaptanlarını ölümcül çarpışmalardan kaçınmak için yavaşlamaları konusunda uyarıyor.

Bloomberg‘in haberine göre, Santa Barbara’daki Kaliforniya Üniversitesi Benioff Okyanus Bilimleri Laboratuarı ve Körfez Bölgesi Deniz Memelileri Merkezi’ndeki proje yöneticilerine nazaran, çarşamba günü başlatılan Whale Safe, ağır nakliye sınırlarında tehlike altındaki mavi balinalar, yüzgeç balinaları ve kambur balinalar için “okul bölgeleri” oluşturmayı amaçlıyor. Sürat yapan gemiler uydu nezaretiyle yakalanıyor ve çevrimiçi olarak belirtiliyor. Bu da tüketicilere, mesela düşündükleri gemi seyahatinin denizdeki sürat sonlarını göz gerisi etme geçmişi olan bir şirket tarafınca işletilip işletilmediğini görme fırsatı veriyor.

Benioff Okyanus Bilimleri Laboratuvarı Yöneticisi Douglas McCauley, “Bir gemi, pruvasında şirketin markasının çabucak altında kuşağı tükenmekte olan bir balina ile limana girdiğinde kimse kazanmaz. Şu anda sizinle konuştuğum telefonun, kargo gemileriyle bence gereğince takdir edilmeyen bir teması var. Burada balinaların korunmasıyla ilgili bir tüketici ilgisi bulunuyor” dedi.

Balina ölümlerinin iklim değişikliği üzerinde tesirleri var

160 ton tartısındaki mavi balinalar, dünyanın en büyük canlılarından olsa da 200 bin tonluk bir kargo gemisiyle uzunluk ölçüşemiyorlar. Kaliforniya, ülkenin en işlek limanlarından üçüne mesken sahipliği yapıyor ve gemiyle temaslı balina ölümlerinin en ağır yaşandığı yerlerden biri. Bilim insanları her yıl 80’den çok jenerasyonu tükenmekte olan balinanın Batı Kıyısı açıklarında gemi çarpması kararı öldüğünü kestirim ediyor, lakin birden fazla okyanus tabanına battığı için karkasların sadece yüzde 5 ila yüzde 17’si kurtarılabiliyor.

Bu ölümlerin iklim değişikliği üzerinde tesirleri var. Araştırmacılar balinaların bedenlerinde büyük ölçülerde karbondioksit tuttuklarını, dışkılarının ise dünyadaki oksijenin yarısını üreten ve deniz besin ağının temelini oluşturan fitoplankton çiçeklerini ortaya çıkardığını keşfettiler.

Balinalar ısınan okyanuslar niçiniyle yok olan avlarını aramak için kıyıya yaklaşırken, bilim insanları iklim değişikliğinin San Francisco Körfezi’nde gemilerle çarpışma tehdidini artırdığını söylüyor. Sausalito, Kaliforniya merkezli Deniz Memelileri Merkezi’nin saha operasyonları ve müdahale yöneticisi Kathi George çarşamba günü düzenlediği basın toplantısında, “Balinalar balıkları takip ediyorlar” dedi.

Whale Safe nasıl çalışır?

Körfez Bölgesi’nde bilim insanları şamandırayı, geçen yıl kuşağı tükenmekte olan balinalara yönelik altı gemi çarpmasının teyit edildiği San Francisco açıklarına yerleştirdi. McCauley Pazartesi günü bu şamandırayı incelediğinde, güneye giden nakliye şeritlerinde beslenen dokuz kambur balina tespit etti. McCauley, “Bu dar alandan geçen epey ölçüde gemi trafiği var ve ne yazık ki bu alan hem de balinalar için hakikaten değerli bir açık büfe alanı” dedi.

Perşembe sabahı Whale Safe, San Francisco açıklarında balinaların “çok yüksek oranda” bulunduğunu bildirdi: 12 kambur balina ve mavi balinalar. Santa Barbara Kanalı’ndaki balinalar için yapılan kestirim ise 41 kambur balinanın olduğu istikametinde.

Hız yapan gemileri durdurmak

Ulusal Okyanus ve Atmosfer Yönetimi, büyük gemilerden balinaların yaz beslenme döneminde Santa Barbara Kanalı ve San Francisco açıklarındaki Büyük Farallones Ulusal Deniz Müdafaa Alanı’ndan geçerken 18,5 km kadar yavaşlamalarını istiyor. Frontiers in Marine Science mecmuasında yayınlanan 2021 tarihindeki bir çalışmada, gemilerin yüzde 95’inin sürat hudutlarına uyması halinde Santa Barbara Kanalı’ndaki balina ölümlerinin üçte bir oranında azalabileceği iddia ediliyor.

Whale Safe, gemilerin yavaşlayıp yavaşlamadığını belirlemek için gemi transponderleri tarafınca yayınlanan pozisyon datalarını tahlil ediyor ve şirketlerin uyumluluğunu derecelendiren bir harf notu atıyor. George’a bakılırsa gemilerin yaklaşık yüzde 61’i Santa Barbara Kanalı’nda ve yüzde 62’si Farallones deniz müdafaa alanında önerilen sürat hududuna uyuyor.

Dünyanın üçüncü büyük konteyner nakliyeciliği şirketi olan Fransız CMA CGM SA, bilgileri direkt Whale Safe’den alıyor ve suratlarını azaltmaları gerektiğinde kaptanları uyarıyor. Şirketin sürdürülebilirlikten sorumlu lider yardımcısı Claire Martin, gemilerin yüzde 80’inin ihtarlara uyduğunu; uymadıklarında ise bunun ekseriyetle hava şartlarıyla ilgili olduğunu söylemiş oldu.

Maliyeti yüksek

McCauley, ek şamandıraların yerleştirilmesinin jenerasyonu tükenmekte olan balinaların daha hassas bir biçimde tespit edilmesini sağlayacağını söylemiş oldu. Lakin şamandıraların inşası yaklaşık 250 bin dolara, işletilmesi ise yıllık 200 bin dolara mal oluyor. Çarşamba günü Benioff Okyanus Bilimleri Laboratuvarı’nın hayırseverleri Salesforce Inc. kurucusu Marc Benioff ve eşi Lynne Benioff, laboratuvarın çalışmalarını desteklemek üzere UC Santa Barbara’ya 60 milyon dolarlık bir bağışta bulunduklarını deklare etti.

halktv.com.tr // Dış Haberler

Fotoğraf: Bekah Lane, the Marine Mammal Center